Beszámoló

Veterán autóban ülni jó. De vezetni még jobb. A legjobb azonban, ha sok oldtimer jön össze és versenghetnek egymással. Aki ott volt Sopronban szeptember első hétvégéjén a MiSTER CLASSiC™-on, osztja ezt a véleményt.

A MiSTER magazin® kiadója immár harmadszor rendezte meg veteránautó túráját a Mercedes-Benz vezérképviselet főtámogatásával. Az idei helyszín - Sopron és környéke - kiválasztása után hosszas szervezés, sokszori terepbejárás, s egyeztetések sorozata következett, majd mindenki lélegzet visszafojtva várta szeptember elsejét. A jelentkezésekből tudni lehetett, hogy a résztvevők is kitesznek magukért, számtalan különleges oldtimer fog majd megjelenni Sopronban. Többek között Erich Honecker egyik hosszított Volvo-ja, három Ferrari, egy ritkaságszámba menő Jaguar XK 140-es is rajthoz állt a BMW-k, Jaguárok és számtalan Mercedes mellett. Ismert személyiségek is megtisztelték jelenlétükkel a rendezvényt, így például Árpa Attila, Bochkor Gábor, Csiszár Jenő, Józsa Imre, Kereszty Gábor, Sváby András és Szarvas László is feltűnt egy-egy gyönyörű oldtimerben. A 73 veteránautóból álló mezőny az első nap délutánján a soproni Bio-Sport Hotel Lövérben foglalta el főhadiszállását. Majd következett a gépátvétel a soproni Mercedes-Benz kitűnő szakembereinek közreműködésével és a regisztráció. Ezután a legtöbben éltek az 1/100-as gyakorlási lehetőséggel is, hogy az első túranapra a legjobb formába kerüljenek. Este a hotel konferenciatermében hallgatták meg a résztvevők a MiSTER CLASSiC™ teljesítéséhez nélkülözhetetlen információkat és az itinert is itt vehették át a csapatok. Pénteken reggel 9 órakor kezdődött a megmérettetés, a Sopron Plaza parkolójában felállított rajtkapunál. Innen Kőszegen, Bükfürdőn, Röjtökmuzsajon, Kapuváron, s Fertőendréden keresztül vezetett az útvonal vissza Sopronba. A mezőny Röjtökmuzsajon ebédelt, a gyönyörű Szidónia Kastélyszállóban.

Szombaton az oldtimerek a MiSTER CLASSiC™ részére megnyitott fertőrákosi kishatár felé vette az irányt, ahonnét Burgenlandban folytatódott az útvonal a festői tájakon és kiváló utakon át. Mörbisch és Eisenstadt után Bad Sauerbrunnba érkeztek a résztvevők, ahol a Haus Esterházy Hotelben egy fejedelmi ebédet költöttek el. A Fraknói várban rövid kávészünet után Kópházánál léptek be Magyarországra a csapatok, s ismét a Sopron Plaza parkolójában felállított pódiumon volt a befutó, ahol a soproniak érdeklődő tömegétől alig lehetett mozdulni.

A szervezők - természetesen - ügyeltek arra, hogy az útvonalon található nevezetességeket is megtekinthessék menet közben a résztvevők, így például Eisenstadtban, az Esterhazy Kastély előtti téren, vagy a Fraknói (Forchtensein) vár parkolójában is volt feladat. Nézőből sem volt hiány, majd’ mindegyik helyszínen illetve az útvonal mentén mindig akadt nézelődő, tetszését kinyilvánító rajongó az óvodástól az aggastyánig.

A mezőnyt kísérte egy szervizautó és egy szállítójármű, amelyek feladata volt a műszaki problémák elhárítása ill. a gyors segítségnyújtás a bajba jutott résztvevőknek. Szerencsére kevés dolguk akadt a kétnapos erőpróbán. Ez is bizonyítja, hogy a hazai veteránautósok jól felkészített ill. műszakilag remek állapotban lévő autókkal indultak. Mindkét versenynapon 200-220 kilométer volt a napi etap, amit összesen 16 speciális szakasz fűszerezett, köztük akadtak olyan újdonságok is, amelyekkel először a MiSTER CLASSiC™-on találkozhattak a résztvevők. Ilyen volt például a két tolatós szakasz, vagy a világ első walkman mobiltelefonjával - a Sony Ericsson W800i-vel - másodperc alapú zenére végrehajtandó feladat, melyet stopper és a navigátor segítsége nélkül kellett megoldaniuk a vezetőknek. Majosházy Péter és csapata a speciál szakaszokon slagos és fotocellás időméréssel, néha egy feladaton belül is kombinálva, századmásodperces pontossággal mérték a szlalomokkal, emelkedőkkel nehezített feladatokat teljesítő csapatok eredményeit.

Az összesített eredmények alapján, nagy küzdelemben, az 1974-es W107-es 450 SL Mercedes-Benzzel induló Veégh Attila - Gáspár Béla páros szerezte meg az első helyet. Nyereményük egy-egy Longines evidenza férfi karóra. Győzelmüket még fényesebbé tette az a tény, hogy maguk mögé tudták utasítani a Magyarországon három éve veretlen Hanns-Werner Wirth - Dr. Ursula Schmidt párost, akik egy 1955-ös Jaguar XK 140-essel teljesítették a távot. Ezt a teljesítményt egy-egy Intel számítógéppel díjazták a szervezők. Harmadik helyen végzett az Ilkovits Ádám - Marosi György páros, akik egy 1973-as tűzpiros Ferrari 365 GTB/4-el indultak. Nyereményük egy-egy két éjszakás wellness hétvége a Bio-Sport Hotel Lövérben és egy-egy Btech bluetooth-t. A legjobb női páros díját Marosiné Vincze Ágota és Kemenes Csilla nyerte Mercedes-Benz 380 SL-el. Ők egy-egy Longines evidenza női karórát vihettek haza. A győztes hölgyek egy szakaszgyőzelmet is begyűjtöttek, mégpedig az egyik tolatós szakaszon, ami a férfi többséggel szemben igazán figyelemreméltó eredmény. Minden szakasz győztese díjazásban részesült, hiszen mind a 16 speciális szakasz szponzorált volt. A Michelin márkájú személygépkocsi gumiabroncstól kezdve a Hewlett Packard fényképezőgépen, az ajándékcsomagokon keresztül számtalan díj talált gazdára.
Mivel a rendezvény osztatlan sikert aratott, jövőre is megrendezésre kerül, sőt, elárulhatjuk, hogy a tervek szerint talán más országokba is ellátogat majd a mezőny, ahol tovább hirdeti majd, hogy veterán autóban ülni jó, de vezetni még jobb. A legjobb azonban, ha sok oldtimer jön össze és versenghetnek egymással.

Szöveg: Ács Tibor/Bengyel Gyula